Pavel Brázda
Závodníci 1954–2004
Galerie Navrátil | 6. 12. 2004–28. 1. 2005
Pavel Brázda vystavuje od 7. 12. 2004 do 28. 1. 2005 své dnes už proslulé Závodníky v galerii Navrátil na Tomášské ulici č. 10.
Dílo Pavla Brázdy, který začal normálně vystavovat teprve v 90. letech, bylo donedávna bezmála zcela neznámé. Od roku 2000 je možné vidět jeho obrazy ve stálé expozici českého moderního umění v pražské Národní galerii ve Veletržním paláci.
Původní série Závodníků vznikala v letech 1956 – 58. Brázdův zájem o automobilové, později motocyklové závody na někdejším prvorepublikovém Masarykově okruhu v Brně vznikl už v dětství. V roce 1953 věnoval tomuto tématu průpravné studie tužkou i akvarelem přímo na závodišti v době tréninku. Popisně realistický obraz O velkou cenu z roku 1954 představuje projíždějící stroje se závodníky i množství jednotlivých, individuálně pozorovaných diváků na tribuně s podrobnou věcností. V sérii z let 56 – 58 dochází autor k radikální formální proměně. Vynutil si ji námět, který přesáhl samo zobrazení motocyklových závodů. V rozmanitosti zhuštěné do zkratkovitých znaků převládla symbolická nadsázka člověka spojeného se strojem způsobem obdobným dávným kentaurům srostlým z člověka a koně. Ze závodníka se stává aktuální mytická figura, usilovně až urputně posedlá rychlostí, do které vsází život k úspěšnému dosažení cíle za každou cenu. Nový hrdina nové doby se stává zosobněním světové soutěže o maximální výkon lidí a jejich strojů a to jak jednotlivců, tak společenských systémů politických, ekonomických atd. v celkovém směru civilizace, v které žijeme. Riskantní jízdě těch akčních hrdinů přihlíží dav diváků nyní už zcela anonymních a jinak pasivních, který je doprovází pouhým pokřikem. Na divácích těch obrazů pak je, nakolik se přibližují zaměření těch aktivních hrdinů nebo diváků a nakolik na ně včetně sebe nahlížejí s odstupem.K vyznačení rychlosti, kterou se řítí se svými řvoucími motory, jsou ty nové bytosti, vzniklé z člověka a stroje, doprovázeny vystupňovanou pestrostí barev.
Po posledním výstavě v roce 2002 došlo k tomu, že bezmála polovina těchto obrazů byla odcizena a zmizela neznámo kam.
K překonání ztráty namaloval Pavel Brázda v roce 2003 a 2004 některé z původních námětů znova ve čtyřnásobné velikosti původně malých formátů. Některé v téže době zpracoval v osmibarevných až devítibarevných sérigrafiích. K tomu budou v galerii Navrátil vystaveny i některé zbylé obrazy Závodníků z padesátých let, které zůstávají nadále neprodejné. Jinak ale je výstava v této galerii první z dvou Brázdových výstav, na kterých se nabízejí jeho obrazy, pro sběratele dosud nedostupné, k prodeji. (Druhá bude otevřena pod názvem Pestré obrázky v lednu v galerii Litera.)
I když je základní koncepce Závodníků dávná – vznikala před bezmála 50 lety, působí – nezávisle na čase – dodnes svěže a živě. Lze doufat, že svým trvale aktuálním sdělením, svou dokonale ukázněnou, až strohou expresí i čistě výtvarnou formou, omezenou na vybraně minimální prostředky, zaujmou i současné návštěvníky výstav